Τετάρτη 4 Ιουνίου 2014

Αθήνα....πόλη μαγική !!!

Αγία Δύναμις: Τι κρύβεται κάτω από το εκκλησάκι που βρίσκεται χωμένο στις κολώνες του πρώην Υπουργείου Παιδείας

Αγία Δύναμις: Βρίσκεται στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως 15-17 και Πεντέλης 2, κάτω από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.( Σήμερα το Υπουργείο δεν στεγάζεται πλέον εκεί)
Η «Αγία Δύναμις» είναι μονόκλιτος βασιλική με καμάρα και κτίστηκε τον 16ο αιώνα πιθανόν πάνω στα ερείπια του Ναού του ενδοξοτέρου ήρωα (ημίθεου και κατόπιν θεού) της Ελληνικής Μυθολογίας Ηρακλή, γιου του Δία και της Αλκμήνης, συζύγου του Αμφιτρύωνος, του οποίου αδυναμία ήταν η δύναμή του.
Η εκκλησία ήταν γνωστή ως Μετόχι του Ροδακιού, από το όνομα της γειτονιάς της, αλλά και σαν Μεντελίτισσα, από την παραφθορά του ονόματος Πεντέλη σε Μεντέλη.
Η επωνυμία «Αγία Δύναμις» αναφέρεται στην Παναγία ως προστάτιδα των επιτόκων γυναικών, γι' αυτό και ο εορτασμός του ναού τελείται στις 8 Σεπτεμβρίου, ημέρα του Γενεσίου της Θεοτόκου.
Ωστόσο η ιστορία φανέρωσε και μια άλλη κρυφή, αλληγορική έννοια της επωνυμίας «Αγία Δύναμη»: ο ναΐσκος αυτός αποτέλεσε στα χρόνια της Επανάστασης του 1821 ουσιαστική Δύναμη για τους Έλληνες αγωνιστές.
Στα χρόνια της Επανάστασης του 1821, σε ένα σπιτάκι μέσα στο Μετόχι και κοντά στην Αγία Δύναμη, ο γνωστός πυροτεχνίτης Μαστροπαυλής κατασκεύαζε πυρομαχικά για λογαριασμό των Τούρκων που βρίσκονταν οχυρωμένοι στο Κάστρο. Όμως, στα χέρια των Τούρκων έφτανε μόνο ο μικρός αριθμός πολεμοφοδίων που παρασκευάζονταν με βραδύ ρυθμό κατά τη διάρκεια της μέρας.
Το μεγαλύτερο μέρος των πυρομαχικών, τα οποία παρασκευάζονταν με πυρετώδεις ρυθμούς τη νύχτα, παραλάμβανε το πρωί κρυφά, μέσα στο κοφίνι με τα άπλυτα, η κυρά Μανώλαινα Μπινιάρη, η οποία τα μετέφερε ως τον Ιλισό, στην πηγή της Καλλιρρόης. Από εκεί, το μπαρούτι και τα φυσέκια μεταφέρονταν από έμπιστα πρόσωπα στο Μενίδι, όπου είχαν συγκεντρωθεί οι επαναστάτες για την εξέγερση της 25ης Απριλίου του 1821.
Μέσα στο Μετόχι, στην «κρυψώνα της Πεντέλης», έκρυψαν οι πατέρες κατά την επιδρομή του Ομέρ Βρυώνη στη Στερεά Ελλάδα τα κειμήλια της Μονής. Ιερά σκεύη, άμφια, άγια λείψανα, τα έγγραφα των ιδιοκτησιών της Μονής, Σουλτανικά φιρμάνια και Πατριαρχικά σιγίλια καταστράφηκαν, όταν οι Τούρκοι στρατιώτες, άγνωστο με τίνος υπόδειξη, ανακάλυψαν την κρυψώνα.
Η επαναστατική Δύναμη, όμως που παρείχε το Μετόχι, δεν εξαντλήθηκε εκεί. Διοχετεύτηκε μέσα από πολλούς δρόμους και κάποιοι από αυτούς ήταν μυστικοί.
Κάτω από την Αγία Τράπεζα του ναού υπάρχει μια σκάλα που κατεβαίνει προς τα κάτω. Σε βάθος 15 μέτρων, υπάρχει ένας μεγάλος υπόγειος χώρος, σαν σπηλιά 100 περίπου τετραγωνικών μέτρων, όπου οι μοναχοί κατασκεύαζαν τα πολεμοφόδια. Το χώρο αυτό, στα χρόνια του Αγώνα, χρησιμοποιούσαν οι καλόγεροι της Μονής, σαν εργαστήριο, όπου κατασκεύαζαν πυρίτιδα, σφαίρες και φυσέκια.
Στη συνέχεια, μετέφεραν τα πυρομαχικά μέσω μιας υπόγειας στοάς που ξεκινά από τον υπόγειο αυτό χώρο και καταλήγει κάπου κοντά στο σημερινό σκοπευτήριο της Καισαριανής. Εκεί τα παραλάμβαναν χωριάτες με μουλάρια και τα μετέφεραν στους Αγωνιστές, ενώ οι καλόγεροι επέστρεφαν σο υπόγειο εργαστήριό τους.
Ο χώρος αυτός κάτω από το ιερό της Αγίας Δύναμης, όπως και η στοά που ξεκινά από αυτόν, δηλώνει την προγενέστερη ύπαρξη υπόγειας ζωής.
Τους τοίχους του κοσμούν παλιές τοιχογραφίες και σκαλισμένες παραστάσεις πουλιών, φύλλων αμπέλου και αγγέλων που κρατούν ρομφαίες. Όλα δείχνουν πως πρόκειται για κάποιον τόπο λατρείας. Μικρές κολώνες, σπασμένες ή γερμένες στο έδαφος, ανάγουν χρονολογικά ακόμη πιο πίσω, στην αρχαιότητα, ίσως στο Ναό του Ηρακλή.
Η ύπαρξη αρχαϊκών στοιχείων, άλλωστε, είναι χαρακτηριστικό πολλών ναών της Τουρκοκρατίας, αφού για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ανάγλυφα κομμάτια παλαιοτέρων ναών, αρχαία ή, αργότερα, χριστιανικά. Συγκεκριμένα, η εξωτερική θύρα της Αγίας Δυνάμεως φέρει μαρμάρινο πλαίσιο με χριστιανικά σύμβολα.
Ο ναός φέρει γενικότερα την αρχιτεκτονική της εποχής της Τουρκοκρατίας. Είναι μια μικρών διαστάσεων μονόκλιτος βασιλική με ξύλινη στέγη, για την κεράμωση της οποίας χρησιμοποιήθηκαν μεγάλοι κοίλοι στρωτήρες και σωληνωτοί καλυπτήρες.
Η όψη του ιερού είναι κυκλική. Στην ανατολική πλευρά του ναού διαγράφονται τρεις ημικυκλικές αψίδες. Η κεντρική είναι μεγαλύτερη και εξέχει, ενώ οι δυο μικρότερες, πλάγιες αψίδες εγγράφονται στο εσωτερικό του τοίχου.
Τα παράθυρα είναι στενά σαν πολεμίστρες, ενώ η θύρα βρίσκεται στο μέσο του δυτικού τοίχου και φέρει μαρμάρινο πλαίσιο. Μπαίνοντας ο προσκυνητής αντικρίζει επί του βορείου τοίχου, με σειρά από την είσοδο προς το ιερό, τις τοιχογραφίες της Αγίας Μαρίνας, της Αγίας Ειρήνης, της Αγίας Παρασκευής, του Αγίου Δημητρίου, του Αγίου Διονυσίου και του Αγίου Ιεροθέου.
Στον νότιο τοίχο και με σειρά από το ιερό προς την έξοδο απεικονίζονται η Αγία Φιλοθέη, η Αποτομή του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, η Αγία Αικατερίνη και η Αγία Κυριακή.
Ας σημειωθεί τέλος ότι, σύμφωνα με τον Νικηφόρο Κάλλιστο, εκκλησία με το όνομα «Αγία Δύναμις» υπήρχε και στην Κωνσταντινούπολη.
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Τερζής, Η «Αγία Δύναμις», Μετόχι Ιεράς Μονής Πεντέλης
Πρωινό χειμωνιάτικο στην καρδιά της Αθήνας πριν από πέντε δεκαετίες.
Σε πρώτη ανάγνωση λίγα έχουν αλλάξει από τότε στην οδό Μητροπόλεως, μερικά μέτρα από την πλατεία Συντάγματος.
Και ένα απόσπασμα απο το άρθρο του Νίκου Βατόπουλου στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της 8.12.2013
Αλλά η Αγία Δύναμη είναι εκεί. Και αυτό που με συγκινεί σε αυτό το λιλιπούτειο κτίσμα, που μπορεί να μετράει πάνω από 500 χρόνια ζωής, είναι η αφάνταστη απλότητά του. Είναι τόσο ταπεινό, που, αίφνης, γίνεται μέγα και μοιάζει τόσο μόνο που η θέα του σου γεμίζει την ψυχή. Είναι ένα σπάραγμα, ένα θραύσμα, ένα μικρό κοίτασμα, σαν μια σπηλιά από άλλους κόσμους και από άλλον χρόνο, μισοφωτισμένο στο εσωτερικό του με κεριά, με καπνισμένες αγιογραφίες, μία κόγχη άλλης ταχύτητας στον ρυθμό της μεγάλης πόλης.
Η Αγία Δύναμη έχει ένα παράθυρο που κοιτάει προς το Σύνταγμα, στην ημικυκλική πλευρά της μικρής εκκλησούλας. Μοιάζει με παράθυρο κάποιου χωριατόσπιτου, που θα μπορούσε να κοιτάει μια πλαγιά στην Πελοπόννησο ή στη Μακεδονία. Εχει κάτι αρχέγονο και οικουμενικό, συχνά μου φέρνει στον νου παλιές ζωγραφιές με λαϊκές ενδυμασίες της Ρουμανίας ή της Ουγγαρίας, και όμως είναι δυο βήματα από το Σύνταγμα, και μέσα του φεγγοβολούν αδύναμες φλόγες κεριών.
Αυτό είναι καμιά φορά το θαύμα της Αθήνας. Η απίθανη συνύπαρξη των πιο ετερόκλητων και αντιφατικών όψεων της ζωής, που κυλάει στους δρόμους της και γλείφει τις επιφάνειες των κτιρίων της ποτίζοντας τους τοίχους. Μέσα στην κακοφωνία της, την υπερβολή της, τη χύδην αμετροέπειά της, η Αθήνα διασώζει και συντηρεί κλίμακες μικρές και φευγαλέες, επίμονες μέσα στη φαινομενική ασημαντότητά τους. Τα μικρά της εκκλησάκια, από τα πιο ταπεινά σε όλη την Ευρώπη, αναφύονται, όσα διασώθηκαν, σαν πέτρινα λουλούδια, κεραμοσκέπαστα, χαμηλόθωρα, μικρά έργα τέχνης.
Γι’ αυτό, την επόμενη φορά που θα διασχίσετε την οδό Μητροπόλεως, αφιερώστε μια ματιά στο παραθυράκι της Αγίας Δύναμης. Είναι ένα μικρό φυλαχτό της Αθήνας.

 

43 σχόλια:

  1. Κλαυδία μου,
    τελικά σε αυτό το υπέροχο σπιτάκι σου θα ανακαλύπτουμε χώρους που δεν έχουμε ξαναδεί. Όσα χρόνια ήμουν στην Αθήνα, νιώθω πως δεν εκμεταλλεύτηκα, ούτε γεύτηκα όλα αυτά που μπορούσε να μου προσφέρει!
    Σε ευχαριστώ που μου έκανες γνωστό αυτό το εκκλησάκι και με την πρώτη ευκαιρία που θα κατέβω στην Αθήνα, θα το επισκεφθώ να θαυμάσω όλα αυτά που περιγράφονται στα δυο υπέροχα κείμενα που παραθέτεις!!
    Σου εύχομαι ένα όμορφο απόγευμα! Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Xαίρομαι ιδιαίτερα που μου δίνεται η ευκαιρία να σας γνωρίσω άγνωστες γωνιές και ιστορίες της Μαγικής πόλης....της Αθήνας. Είμαι τυχερή γιατί έχω την ευκαιρία να ανάβω τακτικά ένα κεράκι στην Αγία Δύναμη, ας μας δίνει δύναμη και ευλογίες...Φιλιά

      Διαγραφή
  2. Θυμάμαι που το είχες αναφέρει σε μια ιστορία σου που είχα λατρέψει!!
    Πολύ ενδιαφέροντα όσα αναφέρεις κι εδώ για το εκκλησάκι!
    Φιλιά πολλά και καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου , πρώτον έχεις καταπληκτική μνήμη,το είχα αναφέρει στην ιστορία του Καφενέ που έγραψα, δεύτερον χάρηκα που μπόρεσα να σας γνωρίσω ένα κομμάτι της ιστορίας της Αθήναςκαι τρίτον αξίζει πραγματικά ν΄ανάψει κανείς ένα κεράκι εκεί... Φιλιά...

      Διαγραφή
  3. Η Αγία Δύναμη και η Παναγιά ή Ρόμβη είναι τα αγαπημένα μου εκκλησάκια στο κέντρο της πόλης..... και πάντα σταθμός για το άναμμα ενός κεριού!!! Καλό σου βράδυ και πολλά φιλιά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βίκυ πραγματικά τα δύο εκκλησάκια που αναφέρεις στο κέντρο της πόλης μας, είναι τόποι που αξίζει να επισκεφθεί κανείς, ν΄ανάψει ένα κεράκι, να προσευχηθεί....Καλό βράδυ, φιλάκια

      Διαγραφή
  4. Υπέροχη ανάρτηση! Απλετο φως σε πληροφορίες, συμβολισμούς, θέσεις και αντιθέσεις όλα δοσμένα μ' έναν ιδιαίτερα ζεστό και προσεγμένο τρόπο για το όμορφο και σεβαστό εκκλησάκι! Εύχομαι η χάρη της να σου δίνει δύναμη και έμπνευση στη ζωή σου!
    Καλό βραδάκι με φιλιά πολλά!:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα όσο γνωρίζουμε την ιστορία της πόλης μας και των μνημείων της, τόσο μεγαλύτερο σεβασμό και αγάπη αισθανόμαστε. Αυτό το ταπεινό εκκλησάκι με την τεράστια ιστορική αξία με έλκει ιδιαίτερα και πολύ συχνά περνώ το κατώφλι του για ν΄ανάψω ένα κερί ...να ενδυναμωθώ και ν΄ακουμπήσω τις έγνοιες μου... Καλό βράδυ και σε σένα, σε φιλώ

      Διαγραφή
  5. Ξεναγέ μας ευχαριστούμε πολύ!
    Είναι σα να περπατήσαμε παρέα στα μέρη αυτά. Σ' έχω ταυτίσει τελικά με την Πλάκα και τα πέριξ.
    Φιλιά πολλά Κλαυδία μου γλυκιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαράκι μου, δεν άντεξα και άρχισα τις διαδικτυακές ξεναγήσεις.....πάντως το εκκλησάκι αυτό μου ασκεί μία ιδιαίτερη έλξη, κάνει τη φαντασία μου να γυρίζει στα χρόνια εκείνα που οι καλόγεροι αψηφώντας τους κινδύνους, έφτιαχναν πυρομαχικά για τους αγωνιστές , που να είναι αυτές οι ψυχές άραγε, τι έγιναν οι παρακαταθήκες που αφήσανε,που χάθηκε η πίστη, οι αξίες, ο πόθος για την ελευθερία, η αλληλοβοήθεια, τα ιδανικά...Σε φιλώ Κανελάκι μου

      Διαγραφή
  6. Ε΄να μικρο φυλαχτό της Αθήνας!!!!!και κρύβει μέσα του 500 ετών ιστορία!!! μπράβο Κλαυδία ,πολυ μου άρεσε να μαθαινουμε και εμεις εδώ στην επαρχία!!!Πολλά φιλιά
    Γιατί ομως δεν τη σεβάστηκαν και έχτισαν πάνω της???????????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μεταξία μου έχει εκλείψει ο σεβασμός δυστυχώς, έχει υπερισχύσει το υλικό κέρδος, έτσι αντί να διαφυλαχθούν οι μικροί και μεγάλοι θησαυροί αυτού του τόπου, γίνανε τσιμέντα και πολυώροφες οικοδομές, μπαζωθήκανε, ξεπουληθήκανε και το κακό συνεχίζεται....

      Διαγραφή
  7. Θα έρθω το πρωί από τη δουλειά με ξεκάθαρο κεφάλι!
    Αφήνω ζεστό φιλί καληνύχτας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παίρνω το φιλί της καληνύχτας και πάω κι εγώ για ύπνο.... καληνυχτίζοντάς σε πριγκήπισσα...♥♥♥

      Διαγραφή
    2. Ήρθα! Τα κατάφερα , όπως υποσχέθηκα! Το είχα δει πολλές φορές όταν σπούδαζα και τριγυρνούσα εκεί ,αλλά ποτέ δεν μπήκα μέσα. Να πω τώρα ότι μετάνιωσα;
      Φιλιά πολλά και την καλημέρα μου Κλαυδία μου! ♥

      Διαγραφή
  8. Κλαυδία μου πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση - όλες αυτές τις πληροφορίες πρώτη φορά τις μαθαίνω !!!
    Μήπως να αλλάξεις τη γραμματοσειρά και να έχουν απόσταση οι σειρές μεταξύ τους γιατί κόβεται το κάτω μέρος των γραμμάτων και είναι δυσανάγνωστο ???? Θα ήθελα να το ξαναδιαβάσω το κείμενό σου !!!!
    Πολλά φιλιά
    Καληνύχτα !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Nίκη μου κι εγώ μόλις έτυχε να δώ αυτό το άρθρο σκέφτηκα να το μοιραστώ μαζί σας, ήξερα όμως την ιστορία της εκκλησίας , το είχα ψάξει (έχω αυτή τη μανία). Ευχαριστώ για την επισήμανσή σου σχετικά με τη γραμματοσειρά, κότω απειρίας και ασχετοσύνης έκανα αρχικά κακή επιλογή γιατί στο πρόχειρο φαινότανε διαφορετικά το κείμενό μου αλλά στην ανάρτηση παρουσιαζότανε πιό πυκνό....Φιλιά

      Διαγραφή
    2. Τώρα το κείμενο διαβάζεται πανεύκολα - πολύ ωραία γραμματοσειρά !!!!! Θα το ξαναδιαβάσω τώρα και βέβαια θα επισκεφτώ το εκκλησάκι από το οποίο έχω περάσει πολλές φορές βιαστικά απ' έξω αλλά δεν θυμάμαι ....αν μπήκα ποτέ μέσα !!!!!!!!!
      Φιλιά !!!

      Διαγραφή
    3. Κλαυδία μου , και μια ακόμη συμβουλή : Πριν δημοσιεύσεις την ανάρτηση σου να πατάς πάντα την επιλογή "προεπισκόπηση" για να βλέπεις ακριβώς πως θα είναι η ανάρτηση σου
      όταν κάνεις τη "δημοσίευση"

      Διαγραφή
  9. Την Αγία δύναμη θυμάμαι κάπου την είχες αναφέρει αλλά δεν έχω πάει ποτέ !!! Θα το επιδιώξω να πάω , είσαι κάτω από την Ακρόπολη ουσιαστικά όμως!!!
    Φιλάκια γλυκά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νικόλ μου τελικά χωρίς να το συνειδητοποιώ μέσα στις ιστορίες μου ξεγλυστράνε αναφορές σε γεγονότα και τόπους που γνωρίζω.......και φυσικά όταν έχεις ζήσει όλη σου τη ζωή κάτω απο την Ακρόπολη, ξέρεις κάτι παραπάνω για τα τόσο γνώριμά σου μνημεία.....Φιλιάααααααααα♥♥♥

      Διαγραφή
  10. Πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση Κλαυδία !!!!
    Πάντα κοντοστέκομαι κι εγώ σ αυτό το εκκλησάκι και ευτυχώς που δεν το "έφαγε" η μπουλντόζα !!!
    Φιλάκια !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ράνια μου χαίρομαι που μοιράστηκα μαζί σας την ιστορία αυτού του μνημείου.....και μη νομίσεις ότι δεν κινδύνεψε απο τη μπουλντόζα, όταν ο αρχιτέκτονας Καραντινός ανέλαβε την ανέγερση του κτιρίου που θα στέγαζε το Υπ. Παιδείας έγινε μεγάλο θέμα η διατήρηση ή όχι της μικρής εκκλησίας, τελικά βρέςθηκε η μεσοβέζικη λύση να παραμείνει το ταπεινό εκκλησάκι σφηνωμένο στα πόδια του μπετονένιου κτιρίου..
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  11. Σαν βέρα Αθηναία κι εγώ, γνωρίζω την Αγία Δύναμη απο παιδί, ομολογώ όμως ότι δεν γνώριζα την ιστορία με τα πυρομαχικά και τις υπόγειες στοές. Νά'σαι καλά, Κλαυδία μου, που μας έδωσες όλες αυτές τις πληροφορίες!
    Φιλάκια πολλά και καλό ξημέρωμα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Marie-Anne σκέφθηκα να μοιραστώ μαζί σας αυτές τις πληροφορίες μιάς και μου κάνετε την τιμή να με επισκέπτεσθε και να τριγυρνάτε μαζί μου κάτω απο την Ακρόπολη....σίγουρα στις Αθηναίες της γενιάς μας και τις παλαιότερες, το εκκλησάκι δεν είναι άγνωστο, για τις νεότερες όμως......δεν μπορώ να πώ το ίδιο.......

      Διαγραφή
  12. Πως μου αρέσουν αυτές οι ξεναγήσεις σου Κλαυδία!
    Είναι τόσο ωραίο να μαθαίνεις για πράγματα που είναι δίπλα σου, αλλά ποτέ δεν έψαξες να μάθεις την ιστορία τους!
    Σε ευχαριστούμε πολύ για τις πληροφορίες!
    Αντε κάποια στιγμή να μας κάνεις και από κοντά μια ξενάγηση.
    Την καλημέρα μου και πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελενα κι εμένα μου αρέσουνε πολύ οι ξεναγήσεις εξ άλλου έτσι έχω μάθει τα περισσότερα πράγματα για τα μνημεία της πόλης μας επίσης ανανεώνω τακτικά τις γνώσεις μου, απο το καταπληκτικό βιβλίο της αρχαιολόγου Αρτεμης Σκουμπουρδή "ΑΘΗΝΑ Μιά πόλη μαγική", Θα χαρώ πολύ να κάνουμε παρέα μιά βόλτα στην Πλάκα και να ξεναγηθούμε στα δρομάκια της...Καλημέρα και σε σένα, σε φιλώ

      Διαγραφή
  13. Kλαυδία μου καλό απόγευμα.Πολύ χάρηκα που έμαθα τόσα πολλά γιά αυτό το ταπεινό εκκλησάκι.Οταν παιρνάω από κει ,ανάβω ένα κεράκι.Δεν ήξερα τίποτα όμως γιά την ιστορία του.Επειδή είσαι η ξεναγός μου όταν έρχομαι στην Αθήνα, ξέρεις τώρα που θα με πας.
    Φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νικολίτσα μου οι περισσότεροι αγνιούν την ιστορία των μνημείων της πόλης μας, σχεδόν ένα βήμα απο την Πλατεία Συντάγματος το εκκλησάκι και ελάχιστοι γνωρίζουνε την ιστορία του, γι΄αυτό κι εγώ θεώρησα καλή ιδέα να ξεναγήσω ηλεκτρονικά τις φίλες μου στην Αγία Δύναμη....Σε φιλώ

      Διαγραφή
  14. Εντάξει. Εγώ δεν το έχω ξαναδεί. Αυτό το...υπουργείο παιδείας που το βλέπει κάθε μέρα, το..βοήθησε σε τίποτα άραγε ή τσάμπα;; Να είσαι καλά που μας το γνώρισες Κλαυδία και καλό σου απόγευμα :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πετροκόριτσο αν κρίνουμε απο τα χάλια της Παιδείας στη χώρα μας μάλλον δεν βοήθησε....αλλά τιν να σου κάνει και η Αγία Δύναμη όταν έχει να κάνει με άχρηστους υπουργούς και απρόθυμους λειτουργούς.....;

      Διαγραφή
  15. Κλαυδία μου, από εσένα έμαθα γι αυτό το εκκλησάκι πριν κάμποσα χρόνια.
    Απόλαυσα σ' αυτό υπέροχες Μεγάλες Παρασκευές νωρίς το απόγευμα
    γεμάτες κατάνηξη και ατμόσφαιρα Χριστιανική.
    Σήμερα έρχεσαι και πλουτίζεις τις γνώσεις μας με πολύ ενδιαφέρουσες γνώσεις
    σχετικά με την ιστορία του.
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φλώρα μου χαίρομαι ειλικρινά που μοιράστηκα αυτή τη γνωριμία και την ιστορική γνώση μαζί με όλες εσάς τις ξεχωριστές φίλες..... Σε φιλώ

      Διαγραφή
  16. Κλαυδία αυτό το εκκλησάκι το βλέπω συχνά και το χαζεύω γιατί μοιάζει σαν να έψαχνε στοργή και αγάπη και κούρνιασε κάτω από τις στοργικές φτερούγες του πρώην Υπουργείου Παιδείας.
    Τις φιλούρες μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ έτσι το βλέπω Χριστίνα μου , ένα ιστορικό μνημείο 500 ετών κουρνιασμένο στο μπετονένιο όγκο ένός μοντέρνου κτιρίου....τώρα πόσο στοργικά...θα σε γελάσω.... Φιλιάααα

      Διαγραφή
  17. Δεν είχα αναζητήσει την ιστορία του κι ας είναι ένα πολύ γνωστό κτίσμα που δίχως υπερβολλή μου έφερνε αγανάκτηση όποτε περνούσα από εκεί. Θα ήθελα με μια υπεράνθρωπη δύναμη να σηκώσω αυτό το εξάμβλωμα από πάνω του και να το αφήσω να δει ελεύθερα τον Αττικό ουρανό ξανά, να ανασάνει!
    Μα να η κατάντια μας και η μεγάλη μας διαφορά από άλλες πόλεις της Ευρώπης που με θρησκευτική λες ευλάβεια αγγίζουν τα παλιά τους κτίσματα και τα αξιοποιούν περιστοιχισμένα από μεγάλους δρόμους και άφθονο πράσινο.... εμείς απλά τα κουκουλώνουμε αν δεν τα γκρεμίσουμε !!!
    Και δεν είναι το μοναδικό εκκλησάκι που είναι παραχωμένο , έχει κι άλλα τέτοια η Αθήνα...
    Πάλι καλά που γλύτωσε η Καπνικαρέα!

    Τα φιλιά μου Κλαυδία μου...
    καλό βράδυ να έχεις καλή μου :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μεγάλο θέμα θίγεις και πολύ οδυνηρό, εμείς εδώ έχουμε ξεπουλήσει τα πάντα και συνεχίζουμε.....χωρίς αιδώ, χωρίς, σεβασμό, χωρίς μνήμη.....Φιλιάαααα

      Διαγραφή
  18. Απαντήσεις
    1. Για να θυμόμαστε και να μαθαίνουμε Μαρία ΄Ελενα.....Φιλιά

      Διαγραφή
  19. Κλαυδια μου οντως μαγικη η πολη αυτη ιοως και ολη η Ελλαδα , πολυ ομορφα μας τα περιεγραψες ολα και σε ευχαριστω ...μου αρεσε η ιστορια αυτης της υπεροχηα μικρης εκκλησια, πολυ ωραια γραφει και ο Βατοπουλος!! φιλια πολλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, ζούμε σε μία υπέροχη, μαγική χώρα που κάθε γωνιά της είναι γεμάτη ομορφιά, μνήμες ιστορία όμως δεν την σεβόμαστε ούτε την αγαπάμε όσο της αξίζει......ίσως αν σκύψουμε περισσότερο στην ιστορία και τον πολιτισμό μας , κατανοήσουμε το μεγαλείο της πατρίδας μας και της φερθούμε ανάλογα.....Φιλιά

      Διαγραφή
  20. Καλώς σε βρήκα!
    Λατρεύω κέντρο Αθήνας κι έτσι με κέρδισες από τον τίτλο! :)
    Καλή συνέχεια με δύναμη!!

    Κατερίνα από Positive Thinking Greece

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Κλαυδια σ ευχαριστω για την πολυ ομορφη ξεναγηση σου ,και την δυνατοτητα που μου εδωσες να γνωρισω μεσα απο τις πληροφοριες σου το εκκλησακι /Αγια Δυναμις/ και την ιστορια του !!!
    Καλη συνεχεια!
    φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή