Πέμπτη, 19 Ιουνίου 2014

Eπίσκεψη στο σπίτι της Αγγελικής Χατζημιχάλη


Την περασμένη Κυριακή επισκέφθηκα το υπέροχο σπίτι (Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης) της λαογράφου Αγγελικής Χατζημιχάλη και παρακολούθησα τη συζήτηση  με θέμα : "Η Λαϊκή τέχνη  ως πηγή έμπνευσης της σύγχρονης τέχνης στην Αθήνα σήμερα" στο χώρο ήτανε εκτεθειμένα και σύγχρονα έργα (υφαντικής) τριών γυναικών δημιουργών που πραγματικά συνέδεαν την παραδοσιακή χειροτεχνία με τη σύγχρονη τέχνη. Η συζήτηση εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, μου άφησε όμως μία πικρή γεύση και αναπάντητα ερωτηματικά γιατί πληροφορήθηκα από απόλυτα αξιόπιστα άτομα ότι η έννοια της χειροτεχνίας στην ελληνική πραγματικότητα είναι αδιάφορη για το ελληνικό κράτος, δεν υποστηρίζεται, δεν λαμβάνεται υπ΄όψιν, αγνοείται παντελώς και όχι μόνο τούτο αλλά ο Οργανισμός Ελληνικής Χειροτεχνίας καταργήθηκε, οι 40 σχολές που υπήρχανε σε όλη την Ελλάδα, έπαψαν να λειτουργούν και όλο το πολύτιμο υλικό του Οργανισμού, τα βιβλία, τα σχέδια, ένας πραγματικός λαογραφικός θησαυρός καταχωνιάστηκε και αχρηστεύθηκε !!!

Τι ειρωνεία !!! Αυτή η υπέροχη γυναίκα, η Αγγελική Χατζημιχάλη αφιέρωσε τη ζωή της στη μελέτη και διάσωση της ελληνικής λαϊκής τέχνης και σήμερα το ελληνικό κράτος, αντί να διαφυλάξει, να ενισχύσει και προβάλει την πολιτιστική μας κληρονομιά, την αποποιείται με το πρόσχημα "Δεν έχουμε χρήματα " ΄Αραγε η Αγγελική Χατζημιχάλη, διέθετε χρυσούς χορηγούς, κρατικές επιχορηγήσεις ή πακτωλό χρημάτων για να υλοποιήσει το τεράστιο και μοναδικό έργο της; Σίγουρα όχι, διέθετε "ψυχή" , πραγματική αγάπη και συναίσθηση χρέους . Λέει η ίδια :

"Γεννήθηκα (1895) και μεγάλωσα στην Πλάκα, τότε που τα σπίτια είχαν ακόμη πλακόστρωτες αυλές, κληματαριές, πεζούλια και γλάστρες με ευωδερούς ανθούς. Το σπίτι του πατέρα μου, του καθηγητή Αλέξιου Κολυβά από την Ζάκυνθο, γεμάτο βιβλία, χειρόγραφα, κεντήματα, βυζαντινές εικόνες κρεμασμένες ως το ταβάνι του σπιτιού μας.
Στον παρακάτω δρόμο, στην οδό Αδριανού, σ' ένα παλιό Αθηναϊκό σπίτι, έμενε ο παππούς μου, ο Χιώτης συμβολαιογράφος Γρηγόριος Μπουρνιάς. Σωροί κι εδώ από πασίλογα και διαλεχτά έργα τέχνης, αρχαιοελληνικά, βυζαντινά, ανατολικά... Μανιακοί λάτρεις της τέχνης οι δυο σεβαστοί μου πρόγονοι, γνωστοί για την πολύτιμη συμβολή τους στα γράμματα και την τέχνη, εύκολα κι αβίαστα κύλησαν μέσα στο αίμα και την ψυχή μου, που την οδηγούν στην παλιά εκείνη Ελλάδα που κλείνει μέσα της όλες τις Ελλάδες..." γράφει η ίδια η Πλακιώτισσα αρχόντισσα. Κι αυτό ήταν μόνο η αρχή... Όταν ο ευρωπαϊκός τρόπος ζωής εισέρχεται στα σπίτια των Αθηνών όλος ο παραδοσιακός πλούτος, μαζεύεται στα παλαιοοπωλεία. Από εκεί ξεκινάει το συλλεκτικό της έργο η Αγγελική Χατζημιχάλη: ελληνικά υφαντά, λαϊκά κεντήματα, ξυλόγλυπτα αντικείμενα (ρόκες, χτένια, σκαφίδια κ.λπ.), ασημικά, χαλκώματα και διάφορα άλλα είδη λαϊκής τέχνης. Κι όπως γράφει ο στενός συνεργάτης και φίλος της Δημήτρης Λαζογιώργος-Ελληνικός: "η διορατικότητά της την είχε οδηγήσει στο θεμελειώδες συμπέρασμα ότι από την μελέτη των αντικειμένων που ένας λαός κατασκεύασε σε μια συγκεκριμένη εποχή, μπορούμε να διακρίνουμε την ιδιοφυία του και το βαθμό του πολιτισμού του (ιδιαίτερα από τον τρόπο με τον οποίο τα διακόσμησε), όπως μπορούμε και να τον τοποθετήσουμε ιστορικά..."
Η Αγγελική Χατζημιχάλη ταξιδεύει σ' όλη την Ελλάδα. Πηγαίνει σε χωριουδάκια και νησάκια κι οι γνήσιοι, απλοί άνθρωποι της υπαίθρου την αγκαλιάζουν και της προσφέρουν την καθημερινότητά τους, της ανοίγουν τη ζωή τους στα μάτια της με τα ήθη, τα έθιμα, τον τρόπο παρασκευής ή κατασκευής από φαγητά, γλυκά, υφαντά μέχρι ξυλόγλυπτα, ασημικά, κεραμικά... "Παντρεύει ζευγάρια, βαφτίζει μωρά, συνοδεύει κηδείες. Συμμετέχει σε πανηγύρια και λύπες, της γίνονται βίωμα το ίδιο τα τραγούδια της χαράς του λαού μας όπως και τα μοιρολόγια του. Η έμφυτη ερευνητική της ικανότητα της επιτρέπει να εμβαθύνει στην ουσία των λαϊκών μας ηθών και εθίμων και βρίσκοντας τα ξεχασμένα νήματα της ιστορικής συνέχειάς τους, να αξιολογήσει κάθε λαϊκή έκφραση και να γίνει σιγά-σιγά ο μοναδικός παντογνώστης αυτού του υπέροχου θαύματος, του άγνωστου στους άλλους, που φέρει το όνομα "Ελληνικός Λαϊκός Πολιτισμός" (Δημήτρης Λαζογιώργος-Ελληνικός). Αυτή η σπουδή της λαϊκής μας κληρονομιάς, την απορρόφησε τόσο πολύ, που θυσίασε τα υπόλοιπα ταλέντα της δηλαδή την ζωγραφική και την λογοτεχνία. Και πάντα αποσυρόταν στο περιθώριο, όταν της απονέμονταν έπαινοι. Το έργο της σπουδαίο. Αναφέρει ο κ. Δημ. Λαζογιώργος-Ελληνικός:
  • Έγραψε και κυκλοφόρησε βιβλία,μελέτες και άρθρα.
  • Ίδρυσε σχολεία, ιδρύματα και επαγγελματικές σχολές σ΄ ολόκληρη την Ελλάδα.
  • Προστάτευσε και βοήθησε τους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής το 1922, εξασφαλίζοντας δουλειά σε χιλιάδες απ΄αυτούς, δίνοντας με τον τρόπο αυτό στους εμπόρους ιδέες για κέρδη και στα μικρασιάτικα λαϊκά μας μοτίβα νέο χώρο εμφάνισης: τον κυρίως ελλαδικό.
  • Είχε την ευθύνη από το 1921 μέχρι και το 1926 της Οργάνωσης των "Βιοτεχνικών Εκθέσεων" του Λυκείου Ελληνίδων.
  • Υπήρξε θεμελιακός συνεργάτης του 'Αγγελου και της Εύας Σικελιανού στις Δελφικές Εορτές του 1927 και του 1930.
  • Ανέβηκε στα Βορειοηπειρωτικά βουνά το 1940-41 και μόχθησε μαζί με το στρατό μας.
  • Έσωσε στη συνέχεια, μαζί με άλλες γυναίκες των Αθηνών, αμέτρητους στρατιώτες από την αιχμαλωσία.
  • Μαζί με τα παιδιά της συμμετείχαν ενεργά στην αντίσταση κατά των κατακτητών και εφοδίαζαν με όπλα την αντίσταση.
  • Εργάστηκε για την Λευτεριά της Κύπρου.
  • ...και νικήθηκε μόνο από την ανελέητη αρρώστια.
Όταν πέθανε (1966), όπως έγραψε η κόρη της ΄Ερση: "Την κλάψαν ανυφάντρες, ασημουργοί, κεντήστρες, τσουκαλαραίοι, την κλάψαν οι Σαρακατσάνοι κι έμποροι ακόμη. Την κλάψαν οι καλογριές στην Παντάνασσα του Μυστρά και της κάνουν λειτουργιές.
Το όνομά της περνάει από στόμα σε στόμα, από βουνοκορφή σε βουνοκορφή, από στρούγκα σε στρούγκα, σα θρύλος που φέρνει πίσω στους ίδιους τη συνείδηση και την υπερηφάνεια της φυλής τους..." Όλη της η ζωή ήταν γεμάτη από έναν διπλό αγώνα. Από τη μια πάσχιζε να διασώσει τα στοιχεία του Λαϊκού μας Πολιτισμού κι από την άλλη αγωνιζόταν να εξασφαλίσει την συνέχεια αυτού του Πολιτισμού, κόντρα στο "ρεύμα" και την "μόδα" της εποχής. Η Αγγελική Χατζημιχάλη έδωσε τα πάντα για την μεγάλη αγάπη της ζωής: τον Λαϊκό Πολιτισμό και Παράδοση. Σ' εκείνην οφείλουμε την ύπαρξη των κατά τόπους Μουσείων Λαϊκής Τέχνης, την ίδρυση Βιοτεχνικών και Οικοκυρικών Σχολών καθώς και την δημιουργία του "ρεύματος" και τη στροφή πολλών συγχρόνων και νεωτέρων της Ελλήνων προς την Λαϊκή Τέχνη και Παράδοση και την ανάγκη για τη μελέτη και διάσωσή των. Το 1932 τιμήθηκε με παράσημο από το Βέλγιο και το 1958 έλαβε Βραβείο από τη Γαλλία. Την δεκαετία του 50 η Αγγελική Χατζημιχάλη μετά από 25 χρόνια δραστηριότητας, τιμάται από το κράτος, την Ακαδημία, τους λογοτέχνες. Όλοι όμως έκαναν λάθος. Την ιεραπόστολο της Παράδοσης, δεν την αφορούσαν τα βραβεία, τα παράσημα, οι έπαινοι. Μόνο η αγάπη των ανθρώπων κι η δουλειά της, η αποστολή της. Καλοκαίρι... στα κορφοβούνια ηχεί η φλογέρα, στη Σκύρο μοσχοβολάει το βερνίκι στα ξυλουργεία, στο Τρίκερι ανασαίνει το εργόχειρο και κάτω από τον καυτό ήλιο του Αιγαίου ψήνονται τα κεραμικά κι η ψυχή της Αγγελικής Χατχημιχάλη αναγαλιάζει... Βιβλιογραφία
  1. Δημ.Λαζογιώργου-Ελληνικού "Επτά ελληνικά δοκίμια" (Εκδόσεις "Πελασγός", Αθήνα 1996)
  2. Δημ.Λαζογιώργου-Ελληνικού "Αγγελική Χατζημιχάλη: η Ελληνία που φώτισε το Γένος" (Εκδόσεις Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων)

 

Πόνεσα και αγανάκτησα, άκουσα ανθρώπους που επί 50 χρόνια υπηρέτησαν μέσα  στον  ΕΟΜΜΕΧ (Ελληνικός Οργανισμός Μικρών Μεσαίων Επιχειρήσεων και Χειροτεχνίας) να εξιστορούν τις αξιόλογες δραστηριότητες : μεταλλοτεχνία, κεραμική,κεντητική, τις σχολές υφαντικής σε όλη την ελληνική ύπαιθρο, που έδιναν δουλειά και πρόσθετο εισόδημα, σε παραδοσιακούς τεχνίτες και αγρότισσες.  ΄Ολοι γνωρίζουμε την παραγωγή των αξιόλογων χειροποίητων υφαντών (χαλιά, πετσέτες, στρωσίδια κλπ) σε σχέδια παραδοσιακά αλλά και μεγάλων ελλήνων ζωγράφων όπως Τσαρούχη, Μόραλη κλπ) του ΕΟΜΜΕΧ. Πόσο λυπηρό.....πραγματική κατάντια,  εδώ και χρόνια όλα τα χαμηλής ποιότητας και κακού γούστου, προϊόντα "λαϊκής  τέχνης", που πωλούνται στα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας  εισάγονται από την Κίνα, Ινδία, Μπαγκλντές, Πακιστάν.....  Σήμερα που βιώνουμε την πρωτοφανή κρίση των αξιών πρωτίστως και την οικονομική κρίση κατά δεύτερο, ίσως είναι η ώρα να στραφούμε στις πολιτιστικές μας ρίζες , με σύγχρονη ματιά με ανανεωμένη αντίληψη. Το συμπέρασμα της συζήτησης ήτανε: "  η ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ θα μπορούσε θαυμάσια να αποτελέσει πηγή εσόδων και επαγγελματικής αποκατάστασης, όμως η πολιτεία... δεν τη στηρίζει, απλά την αγνοεί...."                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Οικία Αγγελικής Χατζημιχάλη



Η οικία Αγγ. Χατζημιχάλη στην Πλάκα
Η Οικία Αγγελικής Χατζημιχάλη, όπου έζησε, εργάστηκε και πέθανε η Ελληνίδα λαογράφος Αγγελική Χατζημιχάλη (1895 - 1965), βρίσκεται στο δρόμο που φέρει τιμητικά το όνομά της, την Οδό Χατζημιχάλη αριθ. 6 στη συνοικία της Πλάκας στην Αθήνα.

Το σπίτι της Αγγελικής Χατζημιχάλη

Το τριώροφο πλακιώτικο κτήριο της κατοικίας της Αγγελικής Χατζημιχάλη σχεδιάστηκε το 1924 από τον αρχιτέκτονα Αριστοτέλη Ζάχο (1871 - 1939) και είναι το μόνο από τα έργα του που σώζεται στην Αθήνα. Αποτελεί έξοχο δείγμα εκλεκτιστικής αρχιτεκτονικής του Μεσοπολέμου. Η εμπνευσμένη κατασκευή του ενσωματώνει παραδοσιακά, νεοβυζαντινά και σύγχρονα μορφολογικά αρχιτεκτονικά στοιχεία.
Το εσωτερικό της οικίας Χατζημιχάλη είναι διακοσμημένο με ξυλόγλυπτα, που σχεδίασε η ίδια, βασισμένα σε λαϊκά μοτίβα. Η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική διαμόρφωση των χώρων, με έντονες επιρροές από την παραδοσιακή λαϊκή αρχιτεκτονική του ελληνικού χώρου, προσδίδει στο οίκημα ξεχωριστή γοητεία.
Στην εσωτερική αυλή της οικίας έχει τοποθετηθεί, με πρωτοβουλία του Ροταριανού Ομίλου Αθηνών, μαρμάρινη προτομή της Αγγελικής Χατζημιχάλη, έργο του γλύπτη Νικόλα (1909 - 1990). Τα αποκαλυπτήρια έγιναν στις 3 Ιουνίου 1971.
Στην πρόσοψη του σπιτιού υπάρχει σήμερα εντοιχισμένη πλάκα, όπου αναγράφεται: "Εδώ έζησε, δούλεψε και πέθανε η μεγάλη μας λαογράφος Αγγελική Χατζημιχάλη".

Το Κέντρο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης

Στο σπίτι της Αγγελικής Χατζημιχάλη, όπου έζησε και πέθανε το 1965, στεγάζεται σήμερα το "Κέντρο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης του Δήμου Αθηναίων" (αγγλ. Municipal Museum of Folk Culture - Angeliki Hatzimichali).

Αναμνηστική πλάκα στο σπίτι της Αγγελικής Χατζημιχάλη
O Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων δημιούργησε και λειτουργεί από το 1980 ένα κέντρο λαϊκής τέχνης και παράδοσης, που βασίζεται στην πλούσια λαογραφική συλλογή της Αγγελικής Χατζημιχάλη, καθώς και σ' ένα μέρος από τα αντιπροσωπευτικά παραδοσιακά αντικείμενα που παραχώρησε με δανεισμό η Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία.
Σκοπός του Κέντρου είναι η διαφύλαξη και η συντήρηση της λαϊκής τέχνης, η έρευνα της ελληνικής παράδοσης, η γνωριμία με την ελληνική λαϊκή παράδοση και η συνεργασία με άλλους αντίστοιχους φορείς. Περιλαμβάνει πλούσιο υλικό από κεντήματα, υφαντά, κεραμικά, αγροτικά εργαλεία, αργαλειούς, εικόνες και πίνακες ζωγραφικής της ίδιας της Αγγελικής Χατζημιχάλη.
Η λαογραφική βιβλιοθήκη του Κέντρου περιέχει βιβλία και περιοδικά σχετικά με την εθνογραφία, τη λαϊκή τέχνη και την παράδοση του ελληνικού, αλλά και του ευρύτερου βαλκανικού χώρου, καθώς και για τη λαϊκή γλώσσα και λογοτεχνία.
Η Αγγελική Χατζημιχάλη άφησε και πλούσιο συγγραφικό λαογραφικό έργο. Το μνημειώδες έργο της "Σαρακατσάνοι" (1959) την καθιέρωσε και την έκανε παγκοσμίως γνωστή.

Πηγές

  • Κάτια Μητροπούλου: "Αθήνα: Μνήμες και κτήρια", α' έκδοση, Εκδόσεις Ι. Σιδέρης, Αθήνα, 2004.
  • Δημήτρης Λαζογιώργος - Ελληνικός: " Αγγελική Χατζημιχάλη: Η Ελληνίδα που φώτισε το γένος", Δήμος Αθηναίων - Πολιτισμικός Οργανισμός.
  • Φωτεινή Τσάμπρα: "Μια βόλτα στο Κέντρο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη", Εκδόσεις ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ, Αθήνα, 2006.
  • Ζέτα Αντωνοπούλου: "Τα γλυπτά της Αθήνας: Υπαίθρια Γλυπτική 1834 - 2004", α' έκδοση, Εκδόσεις ΠΟΤΑΜΟΣ, Αθήνα, 2003.
  • Αρχείο Νεοτέρων Μνημείων (Ηλεκτρονική Έκδοση

Παρασκευή, 6 Ιουνίου 2014

Η δική μας Αθήνα 14 και 15 Ιουνίου 2014









Αναλυτικά, η αφίσα και το πρόγραμμα στο Δίκτυο Μουσείων και Πολιτισμού

 Επειδή πρέπει να δηλώσετε συμμετοχή για να λάβετε μέρος στις διάφορες δραστηριότητες (Δωρεάν) φροντίστε αφού ενημερωθείτε  να τηλεφωνήσετε άμεσα.....οι θέσεις θα είναι περιζήτητες ....



Το Δίκτυο Μουσείων και Πολιτιστικών Φορέων Αθηνών, με την υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων - Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, πραγματοποιεί στις 14 & 15 Ιουνίου δωρεάν δράσεις για ενήλικες και οικογένειες με θέμα: «Η δική μας Αθήνα». Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν μέσα από εργαστήρια, εκθέσεις, ξεναγήσεις, ομιλίες, προβολές, αφηγήσεις, διαγωνισμούς και εκπαιδευτικά προγράμματα την ιστορία της πόλης της Αθήνας απ’ το χθες στο σήμερα και τον τρόπο που αυτή η ιστορία μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για νέες δράσεις από τα μουσεία και τους πολιτιστικούς φορείς που είναι μέλη του Δικτύου.

Οι 15 φορείς-μέλη που συμμετέχουν στην κοινή δράση «Η δική μας Αθήνα» είναι:

  1. Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελικής Χατζημιχάλη», Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας- Δήμου Αθηναίων
  2. Ακαδημία Αθηνών - Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  3. Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου
  4. Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος
  5. Ελληνικό Παιδικό Μουσείο
  6. Θέατρο Ελληνικών Χορών «Δόρα Στράτου»
  7. Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού
  8. Ινστιτούτο Ελληνικών Μύλων
  9. Ινστιτούτο Έρευνας Μουσικής & Ακουστικής- Κέντρο Μουσικής Τεκμηρίωσης
  10. Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας
  11. Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης
  12. Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη – Kέντρο Εθνομουσικολογίας
  13. Μουσείο Ηρακλειδών «Τέχνη και Μαθηματικά»
  14. Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών
  15. Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη

Το πρόγραμμα των δράσεων μπορείτε να το βρείτε στο www.athensmuseums.net και στις ιστοσελίδες των παραπάνω φορέων.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τις υπεύθυνες συντονισμού της δράσης:
-Δέσποινα Ανδριοπούλου (Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου)
-Μυρσίνη Πήχου (Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών)
τηλ. 210-3689502 και email: mpihou@senate.uoa.gr

Αναλυτικό Πρόγραμμα

Σάββατο 14 Ιουνίου

                       
1.

Ελληνικό Παιδικό Μουσείο

Σημείο Συνάντησης: Μετρό «Ακρόπολη»

 

«Με θέα την Αθήνα» (εκπαιδευτικό πρόγραμμα*)

για οικογένειες με παιδιά 6-12 ετών

 
Ώρα: 10.00-12.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 3312995 | info@hcm.gr  

 
Περιγραφή

Με σημείο εκκίνησης στο σταθμό του Μετρό «Ακρόπολη» και με οδηγό έναν χάρτη, μικροί και μεγάλοι θα ανακαλύψουν μια ιδιαίτερη περιοχή της Αθήνας, τα Αναφιώτικα και θα συζητήσουν για την ιστορία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Κατόπιν, αξιοποιώντας φωτογραφίες του παρελθόντος και των όσων ήδη ανακαλύψαμε από την περιήγησή μας, θα εντοπίσουμε αλλαγές στην Αθήνα από τον 19ο αιώνα έως σήμερα. Τέλος, θα προβληματιστούμε πάνω σε θέματα που αφορούν στην πόλη μας και τους κατοίκους της.

 
Aπαραίτητη η δήλωση συμμετοχής

 
2.
Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης
Κόδρου 9, Πλάκα

 
Με χρώματα και φαντασία αλλάζω την Αθήνα» (εικαστικό εργαστήριο*)
για οικογένειες με παιδιά 5-9 ετών

 
Ώρα: 11.00-12.30

Επικοινωνία: τηλ. 210 3312621, 210 3312750 | contact@childrensartmuseum.gr 

 
Περιγραφή

Στο εικαστικό οικογενειακό εργαστήριο «Με χρώματα και φαντασία αλλάζω την Αθήνα»,  τα έργα των παιδιών από τις ενότητες «η γειτονιά μου» και «η πόλη μου» της έκθεσης «Εγώ το παιδί, ο κόσμος μου κι ο κόσμος όλος» θα αποτελέσουν έμπνευση για τους γονείς και τα παιδιά. Στο εργαστήριο, μικροί και μεγάλοι μαζί θα πειραματιστούν με υλικά και τεχνικές ζωγραφικής και με την παρότρυνση του υπευθύνου του εργαστηρίου θα δημιουργήσουν ένα οικογενειακό έργο με την Αθήνα, όπως την ονειρεύονται και όπως επιθυμούν να την ζουν. 

 
Aπαραίτητη η δήλωση συμμετοχήςΜουσείο

 
.
Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη
Καλλισπέρη 12, Ακρόπολη

 
«Γλαύκες και Ανθέμια» (εργαστήριo κατασκευής κοσμημάτων*)

για ενήλικες

 
Ώρα: 11.00-13.00
Επικοινωνία: τηλ. 210 9221044 | administration@lalaounis-jewelrymuseum.gr

 
Περιγραφή
Η ιστορία της γλαύκας στην σύγχρονη Ελλάδα και δημιουργικό εργαστήριο κατασκευής κοσμημάτων με τεχνική φελτ με την Μαρία Κουτμάνη, εκπαιδευτικό- εικαστικό.

 
*Aπαραίτητη η δήλωση συμμετοχής

 4.
Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου
«Τεχνόπολις» Δήμου Αθηναίων, Πειραιώς 100, Γκάζι

 
«Ζήσε το Γκάζι!» (προβολές, έκθεμα της ημέρας, ομιλία, διαγωνισμός φωτογραφίας) για ενήλικες

 
Ωρα: 10.00-18.00, ομιλία: 12.00-13.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 3475535 | gasmuseum@athens-technopolis.gr

 

Περιγραφή

Στόχος της δράσης είναι το ενήλικο κοινό να γνωρίσει την ιστορία της περιοχής που προβάλλει το παλαιό εργοστάσιο φωταερίου, το οποίο φώτισε την Αθήνα του 19ου αιώνα, και να διαδράσει με διαφορετικούς τρόπους. Οι δράσεις της ημέρας αυτής προβλέπονται πλούσιες.

Το μουσειακό πέτασμα στην πίσω αυλή θα είναι το «Έκθεμα της Ημέρας», όπου ο επισκέπτης μπορεί να πληροφορηθεί για τις συνθήκες διαβίωσης στο «Γκαζοχώρι». Θα διεξαχθεί επίσης διαγωνισμός φωτογραφίας με τίτλο «Το Γκάζι σήμερα». Οι υποψήφιοι πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή την ημέρα εκείνη στο Μουσείο και να στείλουν ηλεκτρονικά τις φωτογραφίες τους εντός ενός 24ωρου. Οι δέκα (10) καλύτερες θα αναρτηθούν στη σελίδα του Facebook του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου.

Στο πλαίσιο των δράσεων περιλαμβάνεται μία προβολή βίντεο-ντοκουμέντου για την περιοχή γύρω από το Γκάζι από τον σκηνοθέτη και κάτοικο της περιοχής Θανάση Τσαουσόπουλο, στο κτίριο του Νέου Υδαταερίου. Θα διεξαχθεί ακόμη ομιλία του ιστορικού - ερευνητή Γιάννη Στογιαννίδη, με τίτλο «Ιστορίες για το Γκαζοχώρι (1880-1980)».

Οι συμμετέχοντες στις δράσεις της ημέρας αυτής, θα μπορούν να παρακολουθήσουν την προβολή ανέκδοτης αρχειακής έρευνας με θέμα τα επαγγέλματα των κατοίκων της περιοχής βάσει των Οδηγών της εποχής 1900-1960, από την ομάδα των: Ευγενία Μπουρνόβα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών &

Μυρτώ Δημητροπούλου, ιστορικός - ερευνήτρια.

5.

Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού

Αμαλίας 4, (5ος όροφος), Σύνταγμα

 

«Η Αθήνα του χτες και του σήμερα!» (εικαστική έκθεση & ξενάγηση)

για ενήλικες & οικογένειες

 

Ώρα: 13.00-15.00, Ξενάγηση: 13.00-14.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 3222144 | info@katakouzenos.gr

 

Περιγραφή

Ένας από τους ρόλους της οικίας Κατακουζηνού είναι να δίνει βήμα σε καλλιτέχνες που έχουν διάθεση να εμπνευστούν από το παρελθόν της και να δημιουργήσουν έργα για τη σύγχρονη Αθήνα και τους πολίτες της.

Η συνεργασία με τους ζωγράφους Δημήτρη Αναστασίου και Αντώνη Σμυρνιό αποσκοπεί στο να ειδωθεί το παρελθόν με μια φρέσκια ματιά και να μπορέσει ο επισκέπτης να ταξιδέψει ταυτόχρονα στο χτες και το σήμερα.

 

Κυριακή 15 Ιουνίου

 

6.

Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας

3ης Σεπτεμβρίου 146, πλατεία Βικτωρίας

 

«Αποτυπώσεις της Αθήνας» (εκθέσεις & εκπαιδευτικό πρόγραμμα*)

για ενήλικες & οικογένειες με παιδιά 6-12 ετών

 

Ώρα: Εκθέσεις: 10.00-15.00, εκπαιδευτικό πρόγραμμα: 11.00-13.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 8807799, 210 8807804 | marialebessi@ethnodata.gr

 

Περιγραφή

Μέσα από τις εκθέσεις και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα «Αποτυπώσεις της Αθήνας», οι ενήλικες και οι οικογένειες με παιδιά 6-12 ετών θα έχουν την ευκαιρία να δουν:

Ι. Το λεύκωμα Αθήναι, κείμενο Π. Παλαιολόγος, λιθογραφίες Α. Τάσσος, Αθήνα 1956

ΙΙ. Φωτογραφίες από τα άλμπουμ της συλλογής του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος «Τα νεοκλασικά της Αθήνας», με στόχο την ανάδειξη της συγκεκριμένης αθηναϊκής γειτονιάς όπου βρίσκεται το Μέγαρο Διομήδη

ΙΙΙ. Παλαιούς χάρτες, άτλαντες και κάρτες των αθηναϊκών συνοικιών

ΙV. Την παρουσίαση μαθητικών εργασιών του 51ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών με τίτλο «Οι Γειτονιές Μας», που παρήχθησαν στο πλαίσιο καινοτόμων προγραμμάτων στην εκπαίδευση (2012-2014) σε μορφή διαλόγου με τη Σχολή Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π. και με αυτά των μαθητών του 2ου Δημοτικού Σχολείου Μαγούλας (2013-2014).

 

*Aπαραίτητη η δήλωση συμμετοχής

 

 
7.

Ινστιτούτο των Ελληνικών Μύλων

Αγ. Ασωμάτων 45, Θησείο

 

«O Τελευταίος Μύλος της Αθήνας: Ο Ανεμόμυλος στο Μετς»

(έκθεση φωτογραφίας)

για ενήλικες & οικογένειες

 

Ώρα: 11.00-14.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 7214381, 6977787407 | echal@teemail.gr

 

Περιγραφή

Έκθεση φωτογραφικού και αρχειακού υλικού του 19ου και του 20ου αιώνα για τον ανεμόμυλο (σήμερα κατεδαφισμένο) στη συνοικία Μετς (παλιά Παντρεμενάδικα) των Αθηνών. Πρόκειται για τον μύλο Αργυρίου στο Λόφο Πετρίτη.

 

8.

Μουσείο Ηρακλειδών «Τέχνη και Μαθηματικά» 

Ηρακλειδών 16, Θησείο

 

«Αστική Γεωμετρία» (έκθεση φωτογραφίας & ξενάγηση)

για ενήλικες & οικογένειες

 

Ώρα: 11.00-13.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 346198 | info@herakleidon-art.gr

 

Περιγραφή

Μια σειρά φωτογραφιών της Ανθής Ξενάκη* από αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες αθηναϊκών κτηρίων, οι οποίες αποτελούν μια αισθητική προσέγγιση της Art Déco και συγκεκριμένα των αρχιτεκτονικών λεπτομερειών που κοσμούν τις εισόδους κτηρίων του Μοντέρνου Κινήματος.

 

Κατά την τελευταία δεκαετία πριν την έκρηξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η αθηναϊκή αρχιτεκτονική απομακρύνεται υφολογικά από τον νεοκλασικισμό, για να υιοθετήσει τις νεωτεριστικές τάσεις που επικρατούν στην Ευρώπη. Οι Έλληνες αρχιτέκτονες αντλούν την έμπνευσή τους από τις εκφράσεις της Art Déco. Γεωμετρικά και φυτικά μοτίβα, σφυρήλατες σιδεριές και επιχρωμιωμένες επιφάνειες συνθέτουν τις λεπτομέρειες σε κάθε είσοδο κτηρίου. Ο πλούτος και η ποικιλία των λεπτομερειών αυτών, καθώς και η επιμέλεια με την οποία έχουν δουλευτεί φανερώνουν τη σημασία της «πρώτης εντύπωσης» που θα αφήσει το κτήριο στον επισκέπτη.

 

*Η Ανθή Ξενάκη γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε στο Ε.Μ.Π. και εργάζεται ως Μηχανικός. Η φωτογραφία αποτελεί έναν τρόπο να συνδυάσει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της  για την Τέχνη και τα έργα του ανθρώπου.

 

 

9.

Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος

Νίκης 39, Σύνταγμα

 

«Γιουσουρούμ: μια οικογένεια, μια γειτονιά» (εκπαιδευτικό πρόγραμμα*)

για ενήλικες

 

Ώρα: 11.30-12.30

Επικοινωνία:  τηλ. 210 3225582 | info@jewishmuseum.gr

 

Περιγραφή

Γνωριμία με την οικογένεια Γιουσουρούμ που ήρθε από τη Σμύρνη κι εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και η εμπορική της δραστηριότητα δημιούργησε μια μεταπρατική παράδοση, μια ιδιότυπη γειτονιά και κληροδότησε ένα ξεχωριστό τοπωνύμιο στον αστικό ιστό.

 

*Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής

 

10.

Θέατρο Ελληνικών Χορών «Δόρα Στράτου» &

Σωματείο «Παραμυθίας ιστόρησις»

Σχολείου 8, Πλάκα

 

«Στης Πλάκας τα στενά αντηχούνε παραμύθια» (αφήγηση παραμυθιών)

για οικογένειες & ενήλικες

 

Ώρα: 11.30-13.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 3244395 | mail@grdance.org

 

Περιγραφή

Το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο «Παραμυθίας ιστόρησις» που συνεργάζεται με το Χοροθέατρο «Δόρα Στράτου» στο πλαίσιο του Προγράμματος «Παραμύθια στο Χοροστάσι» με διαφορετικές θεματικές αφηγήσεις και αφηγητές κάθε Σαββατοκύριακο από Ιανουάριο ως και Ιούνιο 2014 παρουσιάζει στις 15 Ιουνίου αφήγηση λαϊκών παραμυθιών για οικογένειες και ενήλικες με τίτλο:  «Στης Πλάκας τα στενά αντηχούνε παραμύθια». Ιστορίες του χτες που ταξιδεύουν μέσα στο χρόνο κουβαλώντας μηνύματα και συμβουλές για τους ανθρώπους του σήμερα, μικρόσωμοι ήρωες και ζώα σε μεγάλα κατορθώματα από τότε που όλα ήταν δυνατά να συμβούν και ν’ ακουστούν.

 

11.

Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, Ακαδημία Αθηνών & Μουσείο

Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελικής Χατζημιχάλη», Οργανισμός

Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων

Αγγελικής Χατζημιχάλη 6, Πλάκα

 

«Η λαϊκή τέχνη ως πηγή έμπνευσης της σύγχρονης τέχνης στην Αθήνα σήμερα»

(ανοιχτή συζήτηση)

για ενήλικες

 

Ώρα: 12.00-13.00

Επικοινωνία: 210 3664761, 210 3243972

 

Περιγραφή

Το Κέντρο Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών σε συνεργασία με το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελικής Χατζημιχάλη» οργανώνουν ανοιχτή συζήτηση με θέμα: «Η λαϊκή τέχνη ως πηγή έμπνευσης της σύγχρονης τέχνης στην Αθήνα σήμερα». Τη συζήτηση θα συντονίσει η κα Αικατερίνη Πολυμέρου - Καμηλάκη τ. διευθύντρια και επιστημονική συνεργάτις του Κέντρου Λαογραφίας και στην στρογγυλή τράπεζα θα συμμετάσχουν καλλιτέχνες και δημιουργοί έργων παραδοσιακής χειροτεχνίας. 

Στόχος της εκδήλωσης είναι να συζητηθούν θέματα, όπως η σημασία της χειροτεχνικής παραδοσιακής δημιουργία σήμερα και οι δυνατότητές της να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους δημιουργούς (μόδα, εφαρμοσμένες τέχνες, ύφασμα, κόσμημα, οικοσκευή).

Η εκδήλωση φιλοξενείται σε ένα χώρο στον οποίο γεννήθηκε η ιδέα (το σπίτι της Αγγελικής Χατζημιχάλη) και διδάσκονται ακόμα παραδοσιακές τεχνικές και χρησιμοποιείται ως χώρος φιλοξενίας σύγχρονης δημιουργίας.

Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί ξενάγηση στην έκθεση «'Αρτεμις Αλκαλάη,

Ελένη Κρίκκη, Ελένη Τζάτζαλος, από την παραδοσιακή χειροτεχνία στη σύγχρονη τέχνη: μια συνομιλία στο σπίτι της Αγγελικής Χατζημιχάλη», από την επιμελήτρια της έκθεσης Λουίζα Καραπιδάκη.

 

12.

Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη –

Κέντρο Εθνομουσικολογίας

Διογένους 1-3 , Πλάκα

 

«Η μουσική ζωή στην παλιά Αθήνα» (διάλεξη)

για ενήλικες

 

Ώρα: 12.00-14.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 3254119, 210 3254129 | melmoke@otenet.gr

 

Περιγραφή

Διάλεξη του εθνομουσικολόγου και Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου, Λάμπρου Λιάβα, για τη μουσική ζωή στην Αθήνα από το 19ο αιώνα μέχρι και τη δεκαετία του ’60, με παράλληλη προβολή οπτικοακουστικού υλικού.

 

13.

Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών

Θόλου 5, Πλάκα

 

«Το Πανεπιστήμιο Αθηνών και τα κτήριά του: ένα ταξίδι στην Αθήνα του χθες και του σήμερα» (αυτόνομη θεματική περιήγηση)

για ενήλικες

 

Ώρα: 14.00-17.00 (διάρκεια περιήγησης: 1 ώρα)

Επικοινωνία: τηλ. 210 3689502-9506 | museum@uoa.gr

 

Περιγραφή

Ποιά η σχέση του Καθηγητή της Νομικής Σχολής του 19ου αιώνα Παύλου Καλλιγά με το κτήριο της Νομικής Σχολής στην οδό Σόλωνος; Ποιό κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Ernst Ziller; Με  αφετηρία επιλεγμένα εκθέματα της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου, οι επισκέπτες καλούνται να παίξουν ένα παιχνίδι γνώσεων, φαντασίας και παρατηρητικότητας και να ανακαλύψουν την ιστορία κτηρίων που ανήκουν στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, πραγματοποιώντας παράλληλα ένα ταξίδι στην Αθήνα του χθες και του σήμερα.

 

14.

Ινστιτούτο Έρευνας Μουσικής & Ακουστικής-Κέντρο Μουσικής

Τεκμηρίωσης

Αδριανού 105, Πλάκα

 

«Το Ρεμπέτικο στην Αθήνα» (διάλεξη)

για ενήλικες

 

Ώρα: 18.00-19.00

Επικοινωνία: τηλ. 210 3310129, 210 3310497 | protocol@iema.gr

 

Περιγραφή

Ο συνεργάτης του ΙΕΜΑ και γνωστός ερευνητής του ελληνικού τραγουδιού Παναγιώτης Κουνάδης  θα πραγματοποιήσει διάλεξη με θέμα «Το ρεμπέτικο στην Αθήνα». Πρόκειται για μια πρωτότυπη παρουσίαση με εικόνες και παραδείγματα, για τα πρώτα βήματα και την εξέλιξη του ρεμπέτικου τραγουδιού στην Αθήνα και τις παρυφές της.

 

 

 








Τετάρτη, 4 Ιουνίου 2014

Αθήνα....πόλη μαγική !!!

Αγία Δύναμις: Τι κρύβεται κάτω από το εκκλησάκι που βρίσκεται χωμένο στις κολώνες του πρώην Υπουργείου Παιδείας

Αγία Δύναμις: Βρίσκεται στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως 15-17 και Πεντέλης 2, κάτω από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.( Σήμερα το Υπουργείο δεν στεγάζεται πλέον εκεί)
Η «Αγία Δύναμις» είναι μονόκλιτος βασιλική με καμάρα και κτίστηκε τον 16ο αιώνα πιθανόν πάνω στα ερείπια του Ναού του ενδοξοτέρου ήρωα (ημίθεου και κατόπιν θεού) της Ελληνικής Μυθολογίας Ηρακλή, γιου του Δία και της Αλκμήνης, συζύγου του Αμφιτρύωνος, του οποίου αδυναμία ήταν η δύναμή του.
Η εκκλησία ήταν γνωστή ως Μετόχι του Ροδακιού, από το όνομα της γειτονιάς της, αλλά και σαν Μεντελίτισσα, από την παραφθορά του ονόματος Πεντέλη σε Μεντέλη.
Η επωνυμία «Αγία Δύναμις» αναφέρεται στην Παναγία ως προστάτιδα των επιτόκων γυναικών, γι' αυτό και ο εορτασμός του ναού τελείται στις 8 Σεπτεμβρίου, ημέρα του Γενεσίου της Θεοτόκου.
Ωστόσο η ιστορία φανέρωσε και μια άλλη κρυφή, αλληγορική έννοια της επωνυμίας «Αγία Δύναμη»: ο ναΐσκος αυτός αποτέλεσε στα χρόνια της Επανάστασης του 1821 ουσιαστική Δύναμη για τους Έλληνες αγωνιστές.
Στα χρόνια της Επανάστασης του 1821, σε ένα σπιτάκι μέσα στο Μετόχι και κοντά στην Αγία Δύναμη, ο γνωστός πυροτεχνίτης Μαστροπαυλής κατασκεύαζε πυρομαχικά για λογαριασμό των Τούρκων που βρίσκονταν οχυρωμένοι στο Κάστρο. Όμως, στα χέρια των Τούρκων έφτανε μόνο ο μικρός αριθμός πολεμοφοδίων που παρασκευάζονταν με βραδύ ρυθμό κατά τη διάρκεια της μέρας.
Το μεγαλύτερο μέρος των πυρομαχικών, τα οποία παρασκευάζονταν με πυρετώδεις ρυθμούς τη νύχτα, παραλάμβανε το πρωί κρυφά, μέσα στο κοφίνι με τα άπλυτα, η κυρά Μανώλαινα Μπινιάρη, η οποία τα μετέφερε ως τον Ιλισό, στην πηγή της Καλλιρρόης. Από εκεί, το μπαρούτι και τα φυσέκια μεταφέρονταν από έμπιστα πρόσωπα στο Μενίδι, όπου είχαν συγκεντρωθεί οι επαναστάτες για την εξέγερση της 25ης Απριλίου του 1821.
Μέσα στο Μετόχι, στην «κρυψώνα της Πεντέλης», έκρυψαν οι πατέρες κατά την επιδρομή του Ομέρ Βρυώνη στη Στερεά Ελλάδα τα κειμήλια της Μονής. Ιερά σκεύη, άμφια, άγια λείψανα, τα έγγραφα των ιδιοκτησιών της Μονής, Σουλτανικά φιρμάνια και Πατριαρχικά σιγίλια καταστράφηκαν, όταν οι Τούρκοι στρατιώτες, άγνωστο με τίνος υπόδειξη, ανακάλυψαν την κρυψώνα.
Η επαναστατική Δύναμη, όμως που παρείχε το Μετόχι, δεν εξαντλήθηκε εκεί. Διοχετεύτηκε μέσα από πολλούς δρόμους και κάποιοι από αυτούς ήταν μυστικοί.
Κάτω από την Αγία Τράπεζα του ναού υπάρχει μια σκάλα που κατεβαίνει προς τα κάτω. Σε βάθος 15 μέτρων, υπάρχει ένας μεγάλος υπόγειος χώρος, σαν σπηλιά 100 περίπου τετραγωνικών μέτρων, όπου οι μοναχοί κατασκεύαζαν τα πολεμοφόδια. Το χώρο αυτό, στα χρόνια του Αγώνα, χρησιμοποιούσαν οι καλόγεροι της Μονής, σαν εργαστήριο, όπου κατασκεύαζαν πυρίτιδα, σφαίρες και φυσέκια.
Στη συνέχεια, μετέφεραν τα πυρομαχικά μέσω μιας υπόγειας στοάς που ξεκινά από τον υπόγειο αυτό χώρο και καταλήγει κάπου κοντά στο σημερινό σκοπευτήριο της Καισαριανής. Εκεί τα παραλάμβαναν χωριάτες με μουλάρια και τα μετέφεραν στους Αγωνιστές, ενώ οι καλόγεροι επέστρεφαν σο υπόγειο εργαστήριό τους.
Ο χώρος αυτός κάτω από το ιερό της Αγίας Δύναμης, όπως και η στοά που ξεκινά από αυτόν, δηλώνει την προγενέστερη ύπαρξη υπόγειας ζωής.
Τους τοίχους του κοσμούν παλιές τοιχογραφίες και σκαλισμένες παραστάσεις πουλιών, φύλλων αμπέλου και αγγέλων που κρατούν ρομφαίες. Όλα δείχνουν πως πρόκειται για κάποιον τόπο λατρείας. Μικρές κολώνες, σπασμένες ή γερμένες στο έδαφος, ανάγουν χρονολογικά ακόμη πιο πίσω, στην αρχαιότητα, ίσως στο Ναό του Ηρακλή.
Η ύπαρξη αρχαϊκών στοιχείων, άλλωστε, είναι χαρακτηριστικό πολλών ναών της Τουρκοκρατίας, αφού για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ανάγλυφα κομμάτια παλαιοτέρων ναών, αρχαία ή, αργότερα, χριστιανικά. Συγκεκριμένα, η εξωτερική θύρα της Αγίας Δυνάμεως φέρει μαρμάρινο πλαίσιο με χριστιανικά σύμβολα.
Ο ναός φέρει γενικότερα την αρχιτεκτονική της εποχής της Τουρκοκρατίας. Είναι μια μικρών διαστάσεων μονόκλιτος βασιλική με ξύλινη στέγη, για την κεράμωση της οποίας χρησιμοποιήθηκαν μεγάλοι κοίλοι στρωτήρες και σωληνωτοί καλυπτήρες.
Η όψη του ιερού είναι κυκλική. Στην ανατολική πλευρά του ναού διαγράφονται τρεις ημικυκλικές αψίδες. Η κεντρική είναι μεγαλύτερη και εξέχει, ενώ οι δυο μικρότερες, πλάγιες αψίδες εγγράφονται στο εσωτερικό του τοίχου.
Τα παράθυρα είναι στενά σαν πολεμίστρες, ενώ η θύρα βρίσκεται στο μέσο του δυτικού τοίχου και φέρει μαρμάρινο πλαίσιο. Μπαίνοντας ο προσκυνητής αντικρίζει επί του βορείου τοίχου, με σειρά από την είσοδο προς το ιερό, τις τοιχογραφίες της Αγίας Μαρίνας, της Αγίας Ειρήνης, της Αγίας Παρασκευής, του Αγίου Δημητρίου, του Αγίου Διονυσίου και του Αγίου Ιεροθέου.
Στον νότιο τοίχο και με σειρά από το ιερό προς την έξοδο απεικονίζονται η Αγία Φιλοθέη, η Αποτομή του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, η Αγία Αικατερίνη και η Αγία Κυριακή.
Ας σημειωθεί τέλος ότι, σύμφωνα με τον Νικηφόρο Κάλλιστο, εκκλησία με το όνομα «Αγία Δύναμις» υπήρχε και στην Κωνσταντινούπολη.
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Τερζής, Η «Αγία Δύναμις», Μετόχι Ιεράς Μονής Πεντέλης
Πρωινό χειμωνιάτικο στην καρδιά της Αθήνας πριν από πέντε δεκαετίες.
Σε πρώτη ανάγνωση λίγα έχουν αλλάξει από τότε στην οδό Μητροπόλεως, μερικά μέτρα από την πλατεία Συντάγματος.
Και ένα απόσπασμα απο το άρθρο του Νίκου Βατόπουλου στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της 8.12.2013
Αλλά η Αγία Δύναμη είναι εκεί. Και αυτό που με συγκινεί σε αυτό το λιλιπούτειο κτίσμα, που μπορεί να μετράει πάνω από 500 χρόνια ζωής, είναι η αφάνταστη απλότητά του. Είναι τόσο ταπεινό, που, αίφνης, γίνεται μέγα και μοιάζει τόσο μόνο που η θέα του σου γεμίζει την ψυχή. Είναι ένα σπάραγμα, ένα θραύσμα, ένα μικρό κοίτασμα, σαν μια σπηλιά από άλλους κόσμους και από άλλον χρόνο, μισοφωτισμένο στο εσωτερικό του με κεριά, με καπνισμένες αγιογραφίες, μία κόγχη άλλης ταχύτητας στον ρυθμό της μεγάλης πόλης.
Η Αγία Δύναμη έχει ένα παράθυρο που κοιτάει προς το Σύνταγμα, στην ημικυκλική πλευρά της μικρής εκκλησούλας. Μοιάζει με παράθυρο κάποιου χωριατόσπιτου, που θα μπορούσε να κοιτάει μια πλαγιά στην Πελοπόννησο ή στη Μακεδονία. Εχει κάτι αρχέγονο και οικουμενικό, συχνά μου φέρνει στον νου παλιές ζωγραφιές με λαϊκές ενδυμασίες της Ρουμανίας ή της Ουγγαρίας, και όμως είναι δυο βήματα από το Σύνταγμα, και μέσα του φεγγοβολούν αδύναμες φλόγες κεριών.
Αυτό είναι καμιά φορά το θαύμα της Αθήνας. Η απίθανη συνύπαρξη των πιο ετερόκλητων και αντιφατικών όψεων της ζωής, που κυλάει στους δρόμους της και γλείφει τις επιφάνειες των κτιρίων της ποτίζοντας τους τοίχους. Μέσα στην κακοφωνία της, την υπερβολή της, τη χύδην αμετροέπειά της, η Αθήνα διασώζει και συντηρεί κλίμακες μικρές και φευγαλέες, επίμονες μέσα στη φαινομενική ασημαντότητά τους. Τα μικρά της εκκλησάκια, από τα πιο ταπεινά σε όλη την Ευρώπη, αναφύονται, όσα διασώθηκαν, σαν πέτρινα λουλούδια, κεραμοσκέπαστα, χαμηλόθωρα, μικρά έργα τέχνης.
Γι’ αυτό, την επόμενη φορά που θα διασχίσετε την οδό Μητροπόλεως, αφιερώστε μια ματιά στο παραθυράκι της Αγίας Δύναμης. Είναι ένα μικρό φυλαχτό της Αθήνας.